De Romantiek 1815-1910

OB-MB-BB-ML

Hier vind je muziek uit de periode van de Romantiek. Dat is, als we het een beetje simpel maken: het einde van de 18e en de hele 19e eeuw.

Belangrijke componisten:

Vroeg Romantiek (verschillende bronnen, geven een verschillende tijdsindeling)

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Gioachino Rossini (1792-1868)

Gaetano Donizetti (1797-1848)

Franz Schubert (1797-1828)

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Hoog Romantiek

Frédéric Chopin (1810-1849)

Robert Schumann (1810-1856)

Franz Liszt (1811-1886)

Anton Bruckner (1824-1896)

Johannes Brahms (1833-1897)

Leo Delibes (1836- 1891)

Georg Bizet (1838-1875)

Gustav Mahler (1860-1911)

Hector Berlioz (1803-1869)

Puccini

Wagner (1813-1883)

Giuseppe Verdi (1813-1901).

Charles Gounod (1818-1893)

Jacques Offienbach (1819-1880)

Cesar Franck (1822-1890)

Bedrich Smetana (1824-1884)

Johann Strauss jr. (1825-1899)

Modest Moessorgski

Nikolai Rimski Korsakov

Borodin

Johannes Brahms (1833-1897)

Camille Saent-Saens (1835-1921)

Tsjaikovski (1840-1893)

Balletmuziek

Antonin Dvorak (1841-1904

Edvard Grieg (1843-1907)

Joseph Bayer (1852-1913)

R. Leoncavallo (1858-1919)

G. Puccini (1858-1924)

P. Mascagni (1863-1954)

Sergej Rachmaninov (1873-1943)

Zelfs in de 20e eeuw waren er nog romantische componisten

Hugo Wolf (1860-1903)

Richard Strauss

Jean Sibelius

Carl Nielsen

Muzikale elementen van de Romantische Symfonie:

De Romantische Symfonie is typisch voor de romantiek doordat het veel modulaties bevat, lange melodische lijnen en een sterke climaxwerking heeft, veel dynamische uitersten bevat, complexe harmonische structuren heeft. Ook door het rubatospel (vrij in tempo) en tempowisselingen wordt de Romantische Symfonie gekenmerkt.

Het was een stroming in de Westerse kunst. Het was niet alleen een muzikale stroming. Je had ook dichtkunst, schrijfkunst en beeldende kunst uit de Romantiek.

Er ontstond een muziek die héél anders was dan de muziek uit de 18e eeuw. De nieuwe muziek was geen muziek die je moest snappen… maar die je kon voelen. Iemands eigen gevoel en verbeelding waren belangrijk. Mensen droomden over het verleden, of over verre landen.

Tegelijkertijd vond men in de tweede helft van de 19e eeuw ook het eigen verleden heel interessant. Er ontstond een trots nationalistisch gevoel. Sommige componisten lieten zich inspireren door hun eigen volksmuziek, hun eigen geschiedenis, of het mooie natuurschoon van hun eigen land.

De orkestbezetting werd uitgebreid.

Symfonieën duren langer

De eerste violen hebben niet perse de melodie.

Andere instrumenten kunnen soleren.

en werden uitgebreider en de muziek werd ingewikkelder. Met meer dissonanten en kleuren. (Berlioz, Wagner)

In deze tijd gingen mensen hun instrumenten veel beter bespelen. Ze werden “virtuoos.” (Paganini, Liszt)