4. Analyse

BB-ML

Soorten analyses

Op deze pagina vind je verschillende manieren om muziek te analyseren. Je kan naar verschillende dingen luisteren.

Er staat ook een voorbeeld van een kleuranalyse van de 3e fuga in cis groot, van J.S. Bach.

Als je muziek analyseert, kun je naar verschillende criteria kijken.

Als je naar structuren zoekt, kijk je bijvoorbeeld vaak naar tonen, intervallen, relaties, motieven, stijlen en inhoud. Er wordt naar parallellen of juist contrasten gezocht.

Ook wordt een muziekwerk of muziekmateriaal vaak vergeleken met andere werken van dezelfde componist, werk van andere componisten, bijvoorbeeld tijdgenoten, of juist componisten uit de hedendaagse tijd. Soms wordt de muziek vergeleken met andere historische zaken die plaatsvonden in de tijd dat het kunstwerk gemaakt werd, of met andere kunst uit die tijd.

Ook wordt vaak benoemd hoe iets ervaren wordt. Dat is dus een volkomen subjectief element.

Het gaat natuurlijk ver om bij de analyse van een muziekstuk op al deze aspecten te letten. Vaak leg je de nadruk op één bepaald aspect van de muziek.

We onderscheiden onder andere:

1. Materiaal analyses

2. Vorm analyses

3. Harmonische analyses

4. Beschrijvende analyses

5. Vergelijkende analyses

Vaak beschrijf je je analyse. Dat kun je in woorden (taal), in grafieken, in kleuren of in luistervoorbeelden doen. Op die manier maak je dingen soms inzichtelijker, meer meetbaar en het maakt dat je er met anderen over kunt communiceren.

Er zijn bepaalde afspraken over de manier waarop je dingen beschrijft. Er is een speciaal muziek jargon. Je hebt bijvoorbeeld gebruikelijke dynamische tekens, manieren waarom je de vorm van muziek indeelt, stijlperiodes of stijlaspecten die algemeen erkend worden.

Hieronder zie je een vormanalyse. Ik heb een kleuranalyse gemaakt van de 3e fuga van J.S. Bach uit het eerste deel van Das Wohltemperiertes klavier, in cis majeur.

Let op: ik heb toentertijd paars gebruikt voor de tweede keer dat het thema voorkwam, om het onderscheid te maken met de 3e keer dat het thema voorkwam.

Als je op de link hieronder klikt, kun je de muziek horen. Hij wordt gespeeld door de Bach specialist Glenn Gould. Kijk of je mijn kleurkeuze begrijpt.

FUGA

In een volgend stuk gaan we in op de manieren waarop je muziek kan analyseren.